З Генеральним директором Шнейдер Електрік Україна Михайлом Бубновим ми зустрілися в офісі компанії, який сьогодні виглядає незвично пустим і тихим (раніше життя тут нагадувало бджолиний вулик – прим. авт.).
Але попри обставини, керівник найбільшої електротехнічної компанії України демонструє впевненість, оптимізм та готовність до продуктивної розмови…
– Михайле, добрий день. Компанія Шнейдер Електрік Україна практично першою з представників світових брендів фактично перезапустила бізнесу в Україні. Як це вам вдалося? Як вдалося переконати французів надати можливість компанії працювати?
– Давайте розділимо запитання. По-перше, я не бачу специфіки у «французах», тому що на сьогоднішній момент Schneider Electric – найбільший міжнародний електротехнічний бренд. Крім цього, в Україні ми займаємо провідну позицію – вищу, ніж будь-який наш конкурент.
Тому Schneider Electric у всьому світі – не тільки французька компанія, хоча її коріння з країни «Марсельєзи», вона – більш інтернаціональна, яка гармонійно, з погляду бізнесу, розподілена по всьому світу. Це і Європа, і Азія, і Америка…
Міжнародні протоколи безпеки
не прив’язані до французьких підходів та походження компанії
Виходячи з цього, у компанії діють чіткі міжнародні протоколи безпеки, вони не прив’язані до французьких підходів та її походження.
Власне питання безпеки було найголовнішим, коли йшлося про відновлення комерційної діяльності Шнейдер Електрік Україна. Воно абсолютно міжнародне і не залежало від території, головне полягало в тому, як компанія ставиться до своїх співробітників у контексті загальнолюдських цінностей. Тож, не було жодного рішення ззовні.
Що стосується того, що Шнейдер Електрік першою серед світових брендів перезапустила в Україні бізнес, то це справді так. Тут я б уточнив – не перезапустила, а продовжила свою роботу. І не бізнес, а роботу. Тому, що бізнес – це більше про прибуток, фінансові показники.
Що мене мотивувало запустити діяльність? Більшість брендів в Україні, як ви пам’ятаєте, воліли нічого не робити. Це не мій підхід. Для мене було дуже важливо евакуювати співробітників, їхні сім’ї за кордон, забезпечити безпеку персоналу, максимальну матеріальну підтримку, щоб люди на новому місці могли знайти себе, відійшли від стресу, наскільки це можливо.
Загалом ми евакуювали з небезпечних місць понад 500 осіб – ніхто не залишився без уваги. Більшість з них зараз перебувають у багатьох країнах Європи – Польщі, Чехії, Словаччині, Угорщині, Великій Британії та ін. Кілька наших співробітників поїхали до Північної Америки і навіть до Австралії. Це був їхній вибір, бажання, і ми допомогли в його здійсненні. Для нас важливо було забезпечити їм максимально комфортні умови перебування на новому місці та підтримку з боку компанії.
Ми зв’язувалися з локальною структурою Schneider Electric у Польщі, щоб допомогти українцям адаптуватися в нових умовах. Зрештою для деяких вони стали місцем тимчасового перебування, а хтось отримав роботу в європейських структурах бренду.
Тому повертаючись до вашого питання, чому ми запустили діяльність в Україні, скажу однозначно – бо для нас основний мотиваційний фактор був і залишається, – відповідальність. Відповідальність перед людьми, яким ми допомогли з евакуацією. Відповідальність за безпеку тих, хто лишився в Україні. Повірте, я б собі не пробачив, якби щось трапилося з кимось із моїх співробітників та членами їхніх сімей.
З нами солідарна і корпорація, від якої ми отримали знакові меседжі та повну підтримку буквально із самого початку. Коли треба було наймати автобуси, купувати паливо та збирати людей з усієї України. Не треба було нікого переконувати, щось комусь доводити. Просто в компанії поділяють загальнолюдські цінності і виходять із того, що бізнес – це насамперед відповідальність за свої вчинки, людей, оскільки саме вони є головним активом бізнесу. Якщо цього немає, то нічого не буде.
Доступ до енергії та цифрових технологій:
сьогодні це завдання стає прикладним
Але наша робота як найбільшого електротехнічного бренду пов’язана, перш за все, з тим, щоб допомагати нашій країні забезпечувати доступ до електроенергії. Про її значення в нашому житті, я думаю, немає сенсу говорити. Електроенергія на сьогодні – це все. Зв’язок, фінанси, промисловість, транспорт, соціальна сфера…
І це не пусті слова. Якщо до війни ми говорили, що доступ до енергії та цифрових технологій є одним із основних прав людини, то сьогодні це завдання стає прикладним – треба відновлювати підстанції, електротягу на залізниці, електропостачання міст, підприємств, транспортної інфраструктури, закладів охорони здоров’я, торгової мережі, банківської сфери, систем телекомунікації. Вони всі працюють на рішеннях Schneider Electric. Без них держава Україна повноцінно функціонувати не зможе.
Фактично ми забезпечуємо життєдіяльність тилу. Погодьтеся, – державний відповідальний підхід із нашого боку. Це ще раз пояснює нашу, особисто мою мотивацію, чому ми розпочали цю роботу та продовжуємо її сьогодні.
І Schneider Electric як корпорація максимально включилася в цей процес. Так, Міністерству енергетики через нашого технічного партнера – компанію ДТЕК було безкоштовно передано обладнання на 4 млн. євро, це приблизно 150 млн. грн. за нинішнім курсом. До того ж ми сплатили всі податки до державного бюджету України – ці витрати взяли на себе.
Враховуючи обставини і намагаючись не наражати на небезпеку життя членів команди, ми перевели наш склад до Львова, розширили там офіс – багато хто сьогодні там успішно працює, що дозволило нам потихеньку відновлювати бізнес у західній частині України.
З середини квітня ми відновили повноцінну операційну діяльність на території Центральної України. Зрозуміло, з певними обмеженнями, з погляду, на безпеку.
На сьогоднішній момент запрацював вже і склад під Борисполем, який значною мірою розширив можливості компанії та партнерів.
– Як тут не згадати філософське значення ролі особистості в історії. Напевно, якби не ваша принципова позиція, невідомо, як склалася б доля Шнейдер Електрік Україна, як думаєте?
– Не хочу перебільшувати свого значення. Я радий, дякувати Богові, що у нас все вийшло з тією чудовою командою керівників та чудовим колективом за повної підтримки керівництва глобального Schneider Electric.
На всіх зустрічах та в інтерв’ю я завжди кажу – ми зараз не в бізнесі, тому буду дуже радий, якщо інші бренди нарешті прокинуться і почнуть повноцінно працювати в Україні. Тим самим вони допоможуть країні. Ми зараз говоримо не про конкуренцію, а роботу на наше майбутнє. Без цієї допомоги, на жаль, Україні, з якою ми пов’язуємо своє майбутнє, майбутнє наших дітей, буде дуже складно.
– Як зараз йде бізнес, над чим працюєте, що в щоденному планінгу Генерального директора Шнейдер Електрік Україна?
– Можу сказати, що практично всі наші партнери, за рідкісними винятками, працюють. Дуже багато, хто перевіз свої офіси та виробничі потужності на західну Україну, тому ми підтримуємо їх там.
Постачання обладнання з-за кордону йде повним ходом – імпорт становить 50 відсотків довоєнного рівня. У цьому плані все гаразд.
Ми підтримуємо своїх партнерів по бізнесу не лише морально
– Ви згадали про те, що підтримуєте своїх бізнес-партнерів. Уточніть, як?
– Не лише морально, звісно. Ми поставляємо обладнання, людям є, за рахунок чого робити свій бізнес, отримувати прибуток, з якого вони платять своїм працівникам зарплати.
Ми маємо близько 200 партнерів – дистрибуційні компанії, промислові підприємства, заводи з виробництва електрообладнання. Кожна з них має від 20 до 200 осіб плюс члени їхніх сімей. У середньому 10 тис. осіб та їхні сім’ї опосередковано підтримуємо. Люди можуть працювати завдяки тому, що ми перші налагодили постачання обладнання, організували логістику, розв’язали питання з митницею.
Ми пов’язуємо свій бізнес з Україною і не маємо бажання для розв’язання якихось миттєвих проблем розвалювати партнерське середовище, яке створювалося десятиліттями. Це, знову ж таки, питання нашої відповідальності перед людьми та колегами, питання майбутнього.
– Образно кажучи, ви дали імпульс руху, і локомотив набирає обертів. А якою є стратегія бренду в Україні, яка в цьому плані позиція штаб-квартири в Рюей-Мальмезоні?
– Ми були, є і будемо в Україні. Нагадаю, що компанія Шнейдер Електрік на ринку України працює 28 років. За цей час вона пройшла через кризи та труднощі.
Щодо самого, мабуть, складного етапу її історії, то однозначно стратегія Шнейдер Електрік Україна пов’язана з повним відновленням діяльності компанії на території України, в усіх її куточках.
Подальшу стратегію пов’язую з нашим зростанням, стабільним постачанням електроенергії, відновленням зруйнованої інфраструктури та будівництвом майбутнього України. Я хочу в цьому брати участь, все роблю для цього, допомагаючи нашій Україні пройти важкі часи та працюючи на європейську і північноатлантичну перспективу.
Майбутнє Європи, західної демократії, цивілізації загалом, хоч би як пафосно це не звучало, сьогодні вирішується саме в Україні.
– У тому, що Україна набула статусу кандидата в члени ЄС, є певна заслуга й європейських компаній, у тому числі Schneider Electric, які принесли в країну інвестиції, обладнання, рішення, підходи, знання…
– Згоден. Це, перш за все, інвестиції в людей, в їхнє навчання, в те, щоб зробити інженерні професії більш популярними.
Наприклад, раніше ми вели велику роботу з університетами, де було створено 23 науково-технічні лабораторії на базі інноваційних рішень Schneider Electric.
Таким чином, ми закладаємо майбутнє України, яке пов’язане з сучасними технологіями. І кому, як не нам, цим займатися? Ми в цьому абсолютні професіонали, перебуваємо на вістрі прогресу.
У рамках роботи з ДТЕК ми пішли за двома напрямками
– За інформацією ЗМІ, Електроблюз про це теж писав, компанія спільно з ДТЕК реалізує досить масштабні проєкти. Розкажіть, будь ласка, докладніше про цей кейс.
– ДТЕК – одна з найбільших енергокомпаній країни для нас великий, важливий, відповідальний замовник, яка працює в системі генерації та розподілу електроенергії, «зеленої» енергетики (торік Шнейдер Електрік брав участь у спільних проєктах з вітроенергетики, постачав обладнання для ВЕС). У нас з ними є гарний досвід впровадження, синхронізація дій, успішна історія співпраці.
І коли зайшла мова про те, що ми, як глобальна корпорація, хочемо допомогти Україні з постачанням електроустаткування, постало питання, як це краще зробити. Мої зустрічі в Міністерстві енергетики, з ДТЕК, деякими іншими компаніями, військовими адміністраціями в західних регіонах країни переконали мене в тому, що найпростішою та ефективнішою буде, напевно, робота з тими партнерами, з якими маємо досвід взаємодії.
У ДТЕК ми знайшли розуміння в цьому питанні. В результаті визначилися, що передачу високотехнологічного устаткування здійснюватимемо як самій компанії, і через неї. Йшлося про обленерго, які не входять до ДТЕК, та підприємства Міненерго.
В рамках роботи з ДТЕК ми пішли за двома напрямками. Перше – пріоритетне, гуманітарне, безпосередньо допомога електропередавальним мережам. Обладнання цього напряму з високою автономністю – налобні ліхтарики, ліхтарики на сонячних батареях – застосовувалося в таборах для біженців, шпиталях, лікарнях, де не було централізованої електроенергії. При цьому необхідно було забезпечити освітлення, зарядку мобільних пристроїв. Особисто був свідком, коли під час операцій хірурги в лікарнях під Києвом за повної відсутності світла після обстрілу застосовували наші налобні ліхтарики.
Обсяг цього обладнання становив кілька великовантажних автомобілів.
Крім цього, глобальний Schneider Electric працював із Міжнародним Червоним Хрестом та забезпечував таким же обладнанням табори біженців на кордоні України та Молдови.
Другий напрямок – постачання обладнання для відновлення зруйнованої енергетичної інфраструктури, де ми щільно та оперативно працюємо з ДТЕК та Міненерго.
Ще один запит буквально кілька днів тому ми отримали з Бучі. У них виникла потреба в зарядних станціях для електромобілів, інтерес до яких значно збільшився на тлі дефіциту енергоносіїв. Це питання вже узгоджено, найближчим часом їм безкоштовно буде передано п’ять зарядок.
До речі, разом із брендом ДТЕК YASNO ми давно розвиваємо мережу зарядних станцій на базі рішень Schneider Electric. З погляду надійності та зручності, вони зарекомендували себе з кращого боку.
– У вас щодня йде спілкування з керівниками підприємств. На вашу думку, український бізнес зміг вже адаптуватися до нових реалій?
– Незважаючи на те, що небезпека ще існує, 95 відсотків наших партнерів уже включилися в роботу. Всі працюють тою чи іншою мірою – адаптуватися до нових бізнес-умов складно, але вони намагаються.
Так, обороти у них не такі високі, як були раніше, але головне – компанії працюють, забезпечують мінімальний рівень комфорту для своїх співробітників, їхню безпеку. Тим самим вони забезпечують їх і своє майбутнє. І це також наша відповідальність. Якщо можемо це зробити – ми маємо це зробити. Наше завдання допомагати партнерам – разом ми сила. А як інакше?
Найскладнішим питанням сьогодні, окрім фінансової складової, була й залишається логістика. Це стосується і нас, як вендора, і тих підприємств, які орієнтовані на експорт. Без держави бізнесу важко поновити довоєнні економічні зв’язки. В уряді це чудово розуміють і вживають зусиль з європейськими партнерами, щоб максимально спростити вантажопотоки та переміщення товарів.
Звісно ж, у цьому величезна заслуга Польщі. Це наші брати в Європі. Той рівень підтримки та допомоги, які вона нам надала, словами не передати, вони безпрецедентні, від серця і душі, про них пам’ятатимуть десятиліття. Український народ вдячний польському народу та країнам Європи за порятунок.
– Ми з вами спілкуємося напередодні національного свята Франції – Дня взяття Бастилії. В цьому році святкуватиме?
– Звичайно, 14 липня привітаю колектив компанії і колег з французького посольства, від якого ми завжди відчуваємо постійну підтримку й отримуємо практичну допомогу. Але повноцінно, сподіваюсь, святкуватимемо цей день вже в наступному році.
Втім, за моєю інформацію, дехто з наших партнерів відзначить французьке свято в роботі. Наприклад, компанія «Атоменергоспецзахист» на DESIGN ARENA в ТЦ «Епіцентр» проводитиме виставку-презентацію аксесуарів і рішень Schneider Electric для «розумного» будинку «Французький шарм вашої оселі».